Blog
Koste wat het kost...
Lasca ten Kate | 17 mei 2012 | 0 Reacties
‘De maaltijd weer terug brengen in het hart van de zorg.‘ Dat is de essentie van De Mooie Maaltijd campagne. Een streven dat steeds meer gehoor vindt; bij instellingskoks, maaltijdbereiders, facility managers en voedingsassistenten. Waar nog veel draagvlak is te winnen, is bij de managers, bestuurders en beleidsmakers in de zorg. Uit hun mond klinkt helaas nog te vaak: ‘Ik zou wel willen, maar ja… de prijs… ‘. Daar houdt de zin op en mag je als gesprekspartner zelf aanvullen dat die ‘ natuurlijk veel te hoog is'. Gelukkig staan daar steeds meer voorbeelden tegenover van instellingen die ‘ het licht hebben gezien’; waar betrokkenen niet alleen oren hebben naar lekkere, gezellige en gezonde maaltijden in hun instelling of ziekenhuis, maar ook oog hebben voor de - ook economische - winst die daarmee valt te behalen. Frans van Hoof, Hoofd Centrale Keuken van Ziekenhuis Elkerliek in Helmond is zo iemand. Het is voor hem een erezaak om van iedere patiënt een 'ambassadeur' van zijn ziekenhuis te maken. Ze daartoe verleiden doet hij zelf met een maaltijdaanbod dat zich op allerlei manieren onderscheidt. Voorop staat de smaak: een flink deel van de maaltijden wordt zelf met veel zorg bereid, met verse ingrediënten, en meteen opgediend. Maar ook de variatie is belangrijk: iedere dag staan er weer nieuwe gerechten op het menu en als een in het ziekenhuis verblijvend kind vraagt om 'de pastasaus die mama altijd maakt', wordt de moeder in kwestie gebeld, zodat de kok de saus (bijna...) net zo lekker kan maken als zij. Dat zijn verhalen waar je blij van wordt!
Maar zelfs in het Elkerliek Ziekenhuis blijft de prijs een factor die een rem zet op bepaalde ontwikkelingen. Deels ligt de oplossing voor 'te dure' producten op het vlak van de logistiek: bijvoorbeeld door bundeling van verschillende kleine(re) vragers komen tot een efficiëntere en dus gunstiger geprijsde distributie. Maar minstens zo belangrijk: de Mooie Maaltijd aanpak vraagt om een andere dan de gebruikelijke kijk op de financiële huishouding. Een visie die ook als het om de boekhouding gaat de maaltijdvoorziening in het hart daarvan plaatst. Waarbij men niet blind is voor de winst die beter, lekker en duurzaam eten de organisatie als geheel oplevert. In de vorm van reductie van voedingssupplementen, versnellen van herstelprocessen, terugdringen van voedselverspilling, aantrekken van meer gasten voor het restaurant, enzovoort! Waarbij men bovendien een neus heeft voor de urgentie van een duurzame aanpak voor de gezondheid op langere termijn van de instelling zelf...
De Mooie Maaltijd aanpak vraagt - dat mag duidelijk zijn, om betrokkenen bij wie alle zintuigen op scherp staan en bij wie één gevoel sterker is dan alle andere: de maaltijden die zij verzorgen moet en zal (weer) de bron van smaakgenot en gezelligheid zijn waar juist deze gebruikers zoveel profijt van hebben. En dat koste wat het kost...!
Op datum
bekijken:
Reacties
Niemand heeft gereageerd op deze pagina.
RSS feed voor de reacties op deze pagina | RSS feed voor alle reacties
Plaats een reactie
Om een reactie te plaatsen, dient u ingelogd te zijn. Hier inloggen.
Tag Cloud
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van De Mooie Maaltijd.
Delen: