Over De Mooie Maaltijd
Wortels van De Mooie Maaltijd
in 2008 ging, als onderdeel van de landelijke Week van de Smaak, de Mooie Maaltijd campagne van start. Doel: binnen de zorg, bij betrokken organisaties daar omheen én in de politiek aandacht vragen voor het belang van gezond, lekker en gezellig eten voor ouderen en ziekenhuispatiënten. Zorginstellingen en ziekenhuizen werden uitgenodigd om tijdens de Week van de Smaak een echt feest van de maaltijd voor hun bewoners en patiënten te maken. Leidraad bij de invulling was (en is) het speciale Smaakhandvest. Centraal daarin staan waarden als duurzaam, regionaal, seizoensgebonden, diervriendelijk en ambachtelijk.
De Week van de Smaak biedt instellingen en maaltijdbereiders een jaarlijks terugkerend podium om hun Mooie Maaltijd inspanningen op te etaleren. En daar wordt goed gebruik van gemaakt...: het aantal deelnemende zorglocaties steeg van circa 70 in 2008 naar rond de 400 in 2011. Eind 2011 zag Stichting De Mooie Maaltijd het licht, die in nauwe samenwerking met Stichting Week van de Smaak verder bouwt op de gelegde basis.
Delen: