Stappenplan
Stappen voor een behapbare aanpak
Bewust kiezen voor een nieuwe maaltijdkoers, daar begint het mee... Stel vast wat voor uw organisatie de onderliggende redenen zijn.
- Draait het om het voeden van de gezondheid en het gevoel van welbevinden bij de maaltijdgebruikers?
- Gaat het vooral om het bevorderen van de duurzaamheid (bijvoorbeeld door terugdringing van het aantal voedselkilometers, gebruik van milieuvriendelijk geproduceerde ingrediënten, reductie van voedselverspilling en de veelheid aan verpakkingen)?
- Gaat het er om de koks en hun kookteams het plezier terug te geven in hun culinaire ambacht?Is het doel: meer bezoekers van buiten trekken door een onderscheidend culinair aanbod?
In de meeste gevallen betreft het een combinatie van redenen. Het is goed om ze te benoemen en te bedenken hoe ze zich tot elkaar verhouden. Wat weegt het zwaarst? Waar wil de organisatie zich met name mee onderscheiden? Dit helpt bij het maken van keuzes en bepalen van de volgorde van te nemen stappen.
Zorg voor een zo breed mogelijk draagvlak en actieve betrokkenheid bij de nieuwe aanpak van de maaltijdvoorziening.
Om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken, helpt het om door alle lagen van de organisatie heen mensen mee te nemen op de nieuwe weg. Denk daarbij verder dan alleen aan degenen die rechtstreeks bij de maaltijdbereiding zijn betrokken. Hou voeling met de eindgebruikers, wat vindt bijvoorbeeld de menucommissie van de aanpassingen? Weet het bedienend personeel van de 'nieuwe keuken'; zij kunnen een mooie rol als 'ambassadeur' spelen en het verhaal achter de maaltijd 'nieuwe stijl' vertellen.
Maak familie en bezoekers deelgenoot van het verander(en)de menu - wie weet zelfs in de vorm van een proeverij... Steek het vooral niet onder stoelen en banken dat de maaltijd voor u weer in het hart van de zorg staat!
Wacht niet met aanpassingen totdat het plaatje 'helemaal rond' is.
Al doende leert men en dienen zich nieuwe keuzemogelijkheden aan. Een begin maken kan op vele verschillende manieren en er zijn meerdere 'recepten' voor succes. Sommige organisaties kiezen voor een overgang 'in één keer' van de oude naar de nieuwe situatie. Daarbij nemen ze 'kinderziekten' op de koop toe, omdat ze de voordelen van wat wel goed gaat daartegen op vinden wegen. Andere kiezen voor 'omschakelen' met één onderdeel van de maaltijd (de groenten, de toetjes...) en breiden daarna gestaag uit.
Delen: